درمان ارتودنسی در کودکان

هنگامی که متوجه میشوید کودکتان باید درمان ارتودنسی انجام بدهد، احتمالا اولین سوالی که به ذهنتان میرسد این است که آیا این درمان برای کودکان دردناک است؟ آیا کودکم میتواند این درمان را پشت سر بگذارد؟ برای پاسخ به این سوالات پیش از هر چیز باید بدانید در واقع بهترین سن درمان ارتودنسی، کودکی است چون همه ساختارها در حال رشد هستند و به راحتی با هدایت رشد استخوانهای فک میتوان بسیاری از مشکلات ناهمراستایی دندانها و فکها را که در آینده ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد، برطرف کرد. با این حال نمیتوان گفت این درمان بسیار ساده است بلکه باید انتظار واقع بینانه داشته باشید.  

آیا براکت درد دارد؟  

درد بار معنایی سنگینی دارد، در مورد براکت نمیتوان گفت درمان دردناکی است بلکه کودک در روزهای اولی که براکت را در دهان گذاشته است کمی احساس درد و ناراحتی دارد تا زمانی که به آن عادت کند. عادت کردن به وسیله دهانی جدید معمولا چند روز طول میکشد. این درد یا ناراحتی در حدی است که به راحتی با چند راهکار ساده مثل خوردن غذاهای نرم، مسواک زدن و مصرف مسکن هایی مثل استامینوفن برطرف میشود. همچنین اگر سیم، براکت یا حلقه فلزی دور دندان آسیاب دهان را زخمی میکند میتوان روی زوایای آن کمی موم ارتودنسی مالید تا از ساییدن آنها به بافتها جلوگیری شود.  

آیا ممکن است کودک به براکت آلرژی داشته باشد؟  

بله. در مواردی واکنش آلرژی به برخی فلزها مثل نیکل دیده شده است. در صورتی که کودک به فلز آلرژی داشته باشد میتوان از براکتهای غیر فلزی به جای آن استفاده کرد. برخی افراد هم ممکن است به لاتکس مورد استفاده ارتودنتیست در هنگام نصب براکت در دهان، آلرژی داشته باشند که در این صورت میتوان از دستکش غیر لاتکس استفاده کرد.  

گاهی براکت لثه کودک را تحریک میکند و باعث تورم آن میشود. نباید این وضعیت را با آلرژی اشتباه بگیرید اما به آن توجه کنید ببینید بهتر میشود یا بدتر.  

 

در دوران درمان ارتودنسی کودک چه ممنوعیتهایی دارد؟  

براکت حساس و ظریف است بنابراین هر چیزی که ممکن است باعث صدمه دیدن آن شود باید پرهیز شود. از مصرف غذاهای سفت و ترد، چسبنده یا جویدنی (مثل آدامس) باید پرهیز شود.  

 

چه مدت باید براکت در دهان بماند؟  

طول مدت درمان ارتودنسی با براکت در کودکان کمتر از بزرگسالان است چون بافتها و ساختارهای دهان آمادگی تغییر را دارند. با این حال مدت زمان دقیق درمان بستگی به شدت مشکل، همکاری کودک و رشد او دارد. در بیشتر افراد درمان ارتودنسی ۱۸ تا ۳۶ ماه طول میکشد.  

 

کودک چه مدت باید ریتینر استفاده کند؟  

ریتینر یا تثبیت کننده ارتودنسی وسیله ای است که وضعیت کنونی دندانهای کودک ( پس از پایان درمان با براکت و در آوردن براکت) را حفظ و تثبیت میکند. این که چه مدت ریتینر لازم است بستگی به شدت و نوع مشکل کودک دارد. در بعضی از کودکان استفاده از آن بهتر است همیشگی شود و برخی دیگر تنها یک شب در هفته استفاده میکنند. دندانها همانند سایر بخشهای بدن دائما در حال تغییر هستند به خصوص در سن رشد. بنابراین حتما طبق نظر ارتودنتیست باید ریتینر استفاده شود وگرنه نتیجه زحمات بیمار به هدر میرو.  

 

منبع: webmd.com

ثبت یک دیدگاه